Na kreację składa się m.in. impuls twórczy, doświadczenia, intuicja, intencja autora, poddającego zmianom materię dzieła sztuki lub produktu. Proces ten zaczyna się w materii. Moment materialnego procesu twórczego jest podstawowym warunkiem procesu tworzenia. Bez materii nie zaistnieje moment tworzenia. Staje się ona nawet „sposobem bycia wewnątrz procesu tworzenia (Strzałkowska, 2010, s.30).
Sztuka i design w procesie, dzieło i forma designerska, mają dialektyczny wymiar. W relacji twórca / projektant – dzieło zachodzi proces nieustannego tworzenia, kreacji. Dzieło sztuki i produkt podlegają dynamice świadomych operacji twórczych, ale i procesom zależnym i niezależnym od swojego twórcy-kreatora.
Złożony akt kreacji ma charakter indywidualny dla danego autora, współ – twórcy dzieła lub zbiorowy. Właśnie ten drugi schemat jest aktualnie jednym z najbardziej powszechnych. Podczas ko-kreacji zachodzi wspólne tworzenie wartości zarówno dla odbiorcy i użytkownika. Kreacja w kolektywie może być wewnętrzna (z większym zaangażowaniem sił organizacji zespołu, (metodą Design Spirnt -to 5 krokowy proces: zdefiniuj problem-przygotuj szkic-zdecyduj-prototypuj-testuj)) i zewnętrzna (angażująca ludzi spoza zespołu). W ten sposób powstały produkt/dzieło, wchodzący w dodatkową interakcję może trwać bez końca jako twórczy proces, kreacja.
Kreacja może zawierać wątek biotyczny lub abiotyczny. Pierwszy gdy do owego procesu włączymy umiłowanie życia – biofilię. Potrzebę silnej więzi z Naturą i potrzebę afiliacji z innymi formami życia. Przykładem jest Biofilia design. Z drugiej strony nurty filozoficzne wpisujące się w środowisko sztuki i designu, ekokrytyka lub dark ecology, stanowią wręcz odejście od piękna i komfortu ekspolatacji Natury. Sztuka hiperobiektów wg. Timothy Mortona, ( nieskończonie przebiegający akt polegający na tym, że ludzie i ich wytwory są „opakowywane” w hiperobiekty, które są opakowane w kolejne hiperobiekty (itd.) opiera się na podążaniu za obiektem, materią, nieorganiczna formą.
Jak wyglądałby nie proces kreacji a Bio – Kreacji, którego nieodzowną częścią byłyby produkty/dzieła i współkreujący je ludzie i nie-ludzie, in. organizmy bio-kreatywne, abiotyczne i biotyczne? Proces bio-kreacji pomiędzy elementami biotycznymi środowiska ( mikrobionty, bionty, holobionty i całą planetę drobnoustrojów) bez których człowiek byłby martwy oraz elementami resztkowymi martwej materii organicznej – abiotycznymi, to efekt ich pewnej interakcji, współodczuwania. Jedną z odpowiedzi przybliżającą efekt procesu bio-kreacji byłaby myśl o: „Nowym wspaniałym świecie”, być może ulepszonym o lepsze światło w domu pochodzące od organizmów żywych? Biotyczne i abiotyczne środowisko współkreuje, współdzieli Świat, codziennie stwarza jego materię od nowa. Czy mógłby być to jeden ze sposobów kreacji w sztuce i designie?
Na ten moment wiadomo, że
„Świat traktowany jest w kategorii gracza „(…) w którym wszyscy grać muszą.” Magdalena Komborska
Autorki/rzy
Edyta Barańska, Magdalena Berlińska & TEAM/ Joanna Karaś, Magdalena Pigońska, Agnieszka Stefańczyk, Magda Kaszowska, Laura Kleinowska, Maria Kostrzak, Wiktoria Kasprzak, Julia Kulesza, Julia Pękała, Miecznikowska Julia, Marchewicz Martin, Kinga Bukowska, Natalia Potocka, Oliwia Saltarska, Zuzanna Michałowska/, Tomasz Gęstwicki, Przemysław Hajek & dżdżownice, Karolina Hałatek, Edyta Hul, Małgorzata Kalińska, Agnieszka Leszczyńska-Mieczkowska, Marta Madej, Beata Nikolajczyk-Miniak, Grzegorz Siembida, Magdalena Starska, Magdalena Stecka, Marek Straszak, SZARE WRONY Ania Witkowska & Alicja Karska, Ania Witkowska, Weronika Wojnarowicz
Kuratorka
Magdalena Komborska
oprowadzanie kuratorskie 17.30
10-31 grudnia 2022
sob. i ndz. 12.00 – 19.00
(wejście od ul. Księży Młyn)
Data:
sobota, 10.12.2022 - piątek, 10.02.2023
Godzina 12:00
Wykonawca / Organizator:
Akademickie Centrum Designu w Łodzi
Lokalizacja:
Akademickie Centrum Designu
ul. Księży Młyn 13/15.
90-337 Łódź
Bilety:
Wstęp bezpłatny - 0 PLN