Nieprzypadkowo nowoczesność staje się przedmiotem refleksji w łódzkim Muzeum Sztuki. Nie ma w Polsce drugiego muzeum, którego związki z nowoczesną kulturą byłyby równie mocne.
Koniec nowoczesnej epoki i nadejście nowych czasów – czasów, w których miałyby obowiązywać inne paradygmaty – obwieszczano już wielokrotnie. Mimo to, świat jaki znamy, wciąż w istotnej mierze określają zjawiska, procesy, idee i wyobrażenia, które pojawiły się w nowoczesności. Kultura, modele naukowej wiedzy, rzeczywistość społeczna, formy polityczności, mechanizmy ekonomiczne, nasze wyobrażenia o sobie samych, wreszcie nasze pragnienia i lęki – temu wszystkiemu kształt nadała nowoczesność. Poznawanie nowoczesności jest zatem konieczne, jeśli staramy się zrozumieć współczesny świat i chcemy się w nim odnaleźć.
Wystawa w ms² nie opowiada o dziejach nowoczesności ujętych chronologicznie ani tym bardziej o historii modernistycznej sztuki. Skupia się natomiast na najważniejszych zjawiskach, które w powszechnym odczuciu wiążą się z tym, co nowoczesne, takich jak: emancypacja, autonomia, industrializacja, kapitał, urbanizacja, eksperyment, mechanizacja czy rewolucja. Tworząc wokół każdego z nich „kolaż” zbudowany z dzieł pochodzących z różnych okresów, reprezentujących różne estetyki i różne artystyczne postawy, wystawa stawia pytania o to, jak zmieniał się charakter tych zjawisk, jak zmieniało się ich postrzeganie a przede wszystkim o to, jak dalece kształtują one dzisiejszą rzeczywistość.
„Atlas nowoczesności”
to kolejny etap rozpoczętych siedem lat temu prac nad kolekcją Muzeum Sztuki, których celem jest badanie, reinterpretacja i aktualizowanie znaczeń znajdujących się w niej dzieł. Prace te zostały zainaugurowane realizacją w latach 2007-2008r. Seria trzech wystaw ukazuje muzealne zbiory z trzech różnych perspektyw badawczych: politycznej, formalistycznej i psychoanalitycznej.
Od 2008 roku zbiory te są wystawiane w najnowszym oddziale Muzeum Sztuki, ms2.
W ramach pracy nad kolekcją realizowane są kolejne projekty wystawiennicze na nowo odkrywające zawarty w niej potencjał – także w konfrontacji z innymi kolekcjami (jak np. w wystawie „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm”).
Kolekcję udostępniono publiczności po raz pierwszy w lutym 1931 r. w pierwotnej siedzibie muzeum w ratuszu przy Placu Wolności 1. Zbiory grupy „a.r.” gromadzone były w latach 1929–32 i uzupełniane do 1938 roku. Inicjatorem i głównym animatorem akcji pozyskiwania darów od artystów był malarz i teoretyk sztuki Władysław Strzemiński, aktywnie wspierany przez rzeźbiarkę Katarzynę Kobro, malarza Henryka Stażewskiego oraz poetów Jana Brzękowskiego i Juliana Przybosia.
Zebrana Kolekcja w swym wymiarze ideowym stanowi obraz preferencji artystycznych Strzemińskiego. Choć jej kształt ostateczny jest wypadkową działań wielu osób, w tym Henryka Stażewskiego, Hansa Arpa i Michela Seuphora.
Kolekcja grupy „a.r” stanowi przegląd awangardowych nurtów i tendencji końca lat 20. minionego wieku. Stała się początkiem zbiorów sztuki nowoczesnej, które są wciąż uzupełniane współczesnymi dziełami z obszaru sztuki eksperymentującej. Niezmienne otwarcie na współczesność jest kontynuacją ideowych źródeł, które doprowadziły do powstania kolekcji.
W ramach prezentowane są prace z kolekcji grupy „a.r.”, m. in.:
- Maxa Ernsta,
- Władysława Strzemińskiego,
- Katarzyny Kobro,
- Kurta Schwittersa,
- Kazimierza Podsadeckiego,
- Enrico Prampoliniego,
- Janusza Marii Brzeskiego,
- Teresy Żarnower,
- Mieczysława Szczuki.
W kontekście zagadnień tworzących nowoczesność usytuowane zostaną prace m.in.
- Włodzimierza Borowskiego,
- Dereka Boshiera,
- Christiana Boltanskiego,
- Josepha Beuysa,
- Bridget Riley,
- Aliny Szapocznikow,
- Ewy Partum,
- Krzysztofa Wodiczki,
- Edwarda Krasińskiego,
- Alego Kazmy,
- Barbary Hammer,
- Agnieszki Kalinowskiej,
- Zofii Kulik,
- Jadwigi Maziarskiej,
- Erny Rosenstein,
- Jadwigi Sawickej,
- Ahlam Shibli,
- Mladena Stilinovića,
- Mony Vătămanu & Florin Tudor,
- Haegue Yang,
- Konrada Smoleńskiego,
- Cezarego Bodzianowskiego,
- Liama Gillicka,
- Zbigniewa Libery,
- Artura Żmijewskiego,
- Julity Wójcik,
- Antje Majewski
- Allana Sekuly,
Znajdziecie tu, także obiekty i druki pochodzące z archiwum Muzeum np. scenopis rysunkowy do filmu „Jan Matejko” Andrzeja Wajdy.
Data:
wtorek, 12.02.2019 - sobota, 30.11.2019
Godzina 11:00
Wykonawca / Organizator:
Muzeum Sztuki
Lokalizacja:
Muzeum Sztuki w Łodzi – ms2
ul. Ogrodowa 19
91-065 Łódź
Bilety:
Bilet normalny - 15 PLN
Bilet ulgowy - 8 PLN
Bilet dla dzieci i młodzieży uczącej się do 26 roku życia - 1 PLN
W piątki wstęp wolny - 0 PLN