W Teatrze poznaliśmy kompozytora w repertuarze operowym i pieśniach solowych.
Teraz w koncercie z cyklu Moniuszkowy zawrót głowy, artyści Teatru połączeni w Zespół Wokalny Kameralistów Łódzkich zaprezentują tę część dorobku Moniuszki, która powstała w okresie pełnienia przez niego funkcji organisty w kościele p.w. Świętych Janów w Wilnie.
To religijne pieśni chóralne, które kompozytor napisał i opracował specjalnie dla swojego chóru, działającego w parafii. Mimo, iż był zespołem amatorskim, to z powodzeniem (i pod batutą samego Moniuszki) wykonywał wielkie oratoryjne dzieła wokalno-instrumentalne m.in. Haydna, Mozarta, Mendelssohna; nie był to więc zespół parafialny, jakie w większości znamy dzisiaj.
Pieśni religijne Moniuszki były zaawansowane i ambitne, zarówno pod względem artystycznym, jak i wykonawczym, stawiające wysoko poprzeczkę wiernym, którzy brali udział w liturgii – należy pamiętać, iż były to pieśni użytkowe, czyli wykonywane razem z wiernymi uczestniczącymi w nabożeństwach: Ojcze nasz, Hymn Powstańcie! Powstańcie!, Boże, błogosław ludowi, Hymn do Matki Boskiej, Psalm 137: Do Boga.
Oprócz pieśni użytkowych, znane są wśród form muzycznych również pieśni stylizowane. Ten drugi rodzaj, nasi artyści zaprezentują twórczością Henryka Mikołaja Góreckiego, którego muzyka jest przepełniona emocjonalnością, a opiera się na znanych pieśniach poświęconych Matce Bożej. Środkami formotwórczymi są tu tekst oraz modlitewna powtarzalność motywów, która stopniowo rozbudowywana melodycznie i modyfikowana dynamicznie przenosi słuchacza w zaklęty świat trwającego dźwięku i wielkiego skupienia. Kompozytor podszedł z wielkim szacunkiem do oryginalnych melodii pieśni, które odnalazł w Śpiewniku kościelnym J. Siedleckiego, a dzięki subtelnej harmonizacji – nabrały wysokich walorów artystycznych.
Oprócz Pieśni Maryjnych op. 54, poznamy też utwory nawiązujące do wydarzeń związanych z historią Polski: Totus tuus op. 60 z tekstem Marii Bogusławskiej nawiązującym do słów św. Jana Pawła II, napisane z okazji jego pielgrzymki do Polski i prawykonane na płycie lotniska 8.06.1987 oraz Pieśń rodzin Katyńskich op. 81 – utwór o mrocznym brzmieniu, oszczędny i prosty w budowie, skomponowany do słów poety Tadeusza Lutoborskiego – aktywnego działacza na rzecz przywrócenia prawdy o zbrodni katyńskiej, syna zamordowanego tam oficera.
Przed nami wieczór wypełniony pieśniami chóralnymi związanymi z tradycjami oraz historią naszego kraju, której zawsze i nieodłącznie towarzyszy muzyka…
wykonawcy:
Zespół Wokalny Kameralistów Łódzkich
dyrygent – Michał Jan Barański
Data:
poniedziałek, 25.03.2019, 18:30
Wykonawca / Organizator:
Zespół Wokalny Kameralistów Łódzkich, Michał Jan Barański
Lokalizacja:
Teatr Wielki w Łodzi
plac Dąbrowskiego
90-249 Łódź
Bilety:
Bilety od - 30 PLN
Bilety do - 35 PLN
