Antoni Starczewski (1924-2000) to jeden z najciekawszych artystów łódzkiego środowiska lat powojennych, wieloletni pedagog Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi). Jego sztuka była nierozerwalnie zespolona z życiem za sprawą przenikania idei artystycznych w sferę osobistych przeżyć. Była ciągłym procesem, nieprzerwaną kreacją. W swojej działalności niejednokrotnie wyprzedzał światowe nurty artystyczne. Traktował sztukę interdyscyplinarnie, doświadczenia z jednej dziedziny przenosił na inne. Nie rozdzielał sztuki czystej od użytkowej, prace realizował w ceramice, grafice, tkaninie, tworzył również projekty in situ. Eksplorował obszary sztuk wizualnych, muzyki, języka. Stworzył własny alfabet form i w naturalny sposób przenosił go na projekty, które opierały się na rytmie. Powtarzalność znaków i symboli była dla niego źródłem licznych inspiracji i nadawała kierunek jego poszukiwaniom.
Narracja wystawy została zbudowana wokół czterech działów tematycznych: rytmu biologicznego, rytmu muzycznego, alfabetu oraz działań performatywnych (mise-en-scene). Prezentujemy ponad dwieście prac: gobelinów, grafik, realizacji ceramicznych, instalacji z wykorzystaniem porcelanowych warzyw i owoców, fotografii, filmów. Obiekty należą do kolekcji CMWŁ, a także Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, Galerii 86 oraz kolekcji prywatnych. Wszystkie prace opierają się na idei, która dla artysty stała się punktem wyjścia do rozważań wykraczających poza kategorie artystyczne czy estetyczne.
Antoni Starczewski zdobył wiele nagród światowych, m.in Grand Prix na VIII Międzynarodowym Biennale Grafiki w Tokio w 1979, złoty medal na III Międzynarodowym Biennale Grafiki we Florencji, złoty medal w Faenzy, złoty medal „Targa d`Oro” na międzynarodowym konkursie ceramicznym w Perugii. Prace artysty można podziwiać w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, CMWŁ, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, a także muzeach i galeriach światowych: Galleria degli Uffizi we Florencji, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Bibliothèque nationale de France, Musée d’Art et d’Histoire de Genève, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Tate Modern, Victoria and Albert Museum.
Wystawę wzbogaca obszerna publikacja z tekstami krytycznymi pod redakcją kuratorów oraz program wydarzeń towarzyszących i edukacyjnych obejmujący wykłady, spotkanie autorskie, oprowadzania po wystawie oraz warsztaty artystyczne.
Zdjęcia:
foto główne: Antoni Starczewski w trakcie działań performatywnych podczas XI Międzynarodowego Biennale Tkaniny, Lozanna, 1983, fot. dzięki uprzejmości Galerii 86
Stół z układem naturalnych angielek i bułek poznańskich, rekonstrukcja asamblażu z 1973 roku na podstawie zachowanej dokumentacji fotograficznej, porcelana biskwitowa i szkliwiona na biało, stół drewniany, obrus bawełniany, 182 × 97 × 76 cm, kolekcja prywatna, dzięki uprzejmości Galerii 86, fot. Norbert Piwowarczyk
Wazon-rzeźba, 1957, fajans szkliwiony, 29,5 × 39 × 23 cm, kolekcja prywatna, dzięki uprzejmości Galerii 86, fot. Norbert Piwowarczyk
Data:
czwartek, 31.03.2022 - niedziela, 31.07.2022
Godzina 12:00
Wykonawca / Organizator:
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
Lokalizacja:
Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
ul. Piotrkowska 282
93-034 Łódź
Bilety:
Bilet normalny - wystawa czasowa - 12 PLN
Bilet ulgowy - wystawa czasowa - 7 PLN